Verklaring van de symbolen | Artikel bevat lesmateriaal |
| Artikel staat niet in het tijdschrift | Artikel bevat meer materiaal dan het tijdschrift |
Om de volledige artikelen te kunnen inzien, dient u te zijn ingelogd.
Een valkuil die waarschijnlijk de meeste slachtoffers maakt, betreft de data. Nog niet zo lang geleden was het vaak lastig aan data te komen om kaarten op te baseren. In deze tijd van Wikipedia en Web 2.0 lijkt het wel of op elke digitale straathoek data in overvloed te krijgen zijn.
‘Aardrijkskunde anders’ heette het eerste nummer van Geografie Educatief in 2000. Tien leraren en enkele leerlingen reageerden daarin op de vraag hoe het aardrijkskundeonderwijs er de komende jaren zou moeten uitzien. Aardrijkskunde moet concreter en herkenbaarder, was een veelgehoorde...
Groninger geografen hebben het ruimtelijk gedrag van studenten in kaart gebracht met gps-apparatuur en een online kaartendagboek. De uitkomsten zijn leerzaam – ook in methodologisch opzicht.
Er is geen onderwerp waarover we zo veel praten als het weer – je hebt er immers iedere dag mee te maken. Een ideaal onderwerp dus voor in de aardrijkskundeles en een prima opstap om grotere thema’s als klimaat en klimaatverandering aan te snijden.
Pittsburgh mocht in 2009 als gastheer van de G20-top laten zien dat er nog een toekomst is voor de Amerikaanse steden die getroffen zijn door het verval van de industrie. De economie van de voormalige Steel City drijft nu op gezondheidszorg, universiteiten, robottechnologie en ‘groene’...