Verklaring van de symbolen | Artikel bevat lesmateriaal |
| Artikel staat niet in het tijdschrift | Artikel bevat meer materiaal dan het tijdschrift |
Om de volledige artikelen te kunnen inzien, dient u te zijn ingelogd.
Aardrijkskundeonderwijs in beweging november 2010
Het aardrijkskundeonderwijs kent veel dimensies. Deze Geografiespecial gaat in op een aantal interessante ontwikkelingen. Met onderzoeksrapportages, interviews en beschouwingen over AK in het basisonderwijs, vmbo, havo/vwo en de pabo, AK in het buitenland, de vaksectie, schoolboeken, ICT en...
‘In ons onderwijs verkennen we andere culturen’ november 2010
Finse, Nederlandse en Duitse jongeren hebben een redelijk open houding en zijn geïnteresseerd in de wereld. Maar het eigen belang en dat van hun land gaat vóór dat van een groter geheel. Aardrijkskunde biedt kansen voor discussie en verdieping.
Toekomstbeelden van jongeren november 2010
Uit onderzoek onder Nederlandse brugklasleerlingen blijkt dat zij hun eigen toekomst zonnig inzien, maar de mondiale toekomst juist overwegend pessimistisch. Aardrijkskunde kan leerlingen helpen een toekomst te creëren waarin zij willen leven.
Nieuws van het examenfront havo/vwo november 2010
Het eerste examen van het nieuwe vwo-programma werd over het algemeen heel positief ontvangen door docenten en leerlingen. Hoe komt zo’n examen tot stand? Welke veranderingen komen eraan? En hoe bereid je leerlingen goed voor op een examen?
Aardrijkskunde in Engeland en Duitsland november 2010
Het Nederlandse aardrijkskundeonderwijs heeft een impuls gekregen met de nieuwe eindexamenprogramma’s, waaruit een duidelijk visie op het vak spreekt. Aan de andere kant heeft aardrijkskunde moeten inleveren: het is geen verplicht, maar een keuzevak geworden in de bovenbouw. Twee...