Verklaring van de symbolen

Artikel bevat lesmateriaal

 

Artikel staat niet in het tijdschrift

Artikel bevat meer materiaal dan het tijdschrift

Om de volledige artikelen te kunnen inzien, dient u te zijn ingelogd.

Modern Iran bloeit op in stadsparken januari 2004

Vijfentwintig jaar islamitische revolutie

Vijfentwintig jaar geleden brak in het pro-westerse Perzië een revolutie uit die uitmondde in oprichting van de Islamitische Republiek van Iran. Met sjah Mohammed Reza leek ook de moderne tijd in de ban gedaan. Anno 2004 lijkt een nieuwe tijdgeest door...


Balanceren tussen islam en internet januari 2004

Economie Iran

Iran bezit zo’n 9 procent van de mondiale aardolievoorraad, het op-één-na grootste aardgasveld ter wereld, een eigen auto-industrie en een nucleair programma voor kernenergie. Het afgelopen jaar groeide de Iraanse economie met bijna 6 procent. Toch zijn de economische problemen...


Zahra’s Paradox januari 2004

In juni 2003 was ik voor een uitwisselingsprogramma in Iran. Overal trof ik een drang aan naar modernisering en een hang naar religie, cultuur en traditie. Een combinatie die mij volslagen vreemd is, maar waarvan de dynamiek het Iraanse systeem op zijn grondvesten doet schudden. Een verslag van een...


Geografie & Cinema: Bloody Sunday januari 2004

Film wapen in de strijd om Noord(elijk) Ierland

Op 30 januari wordt, zoals elk jaar, Bloody Sunday herdacht. Op die bloedige zondag in 1972 schoten Engelse militairen protesterende katholieken neer en begon de burgeroorlog. Paul Greengrass maakte er een film over. Bloody Sunday toont ons de...


De Von-Karmanvortex januari 2004

REMOTE SENSING

Draaikolken in het water kent iedereen. Dezelfde verschijnselen kunnen zich voordoen in de atmosfeer, mits deze voldoende vochtigheid bevat. Op satellietbeelden is dit zogenoemde vortexverschijnsel soms prachtig waarneembaar.


U ziet de artikelen 1 tot en met 5 van 11

1

2

3

Volgende

De informatie op deze pagina is afkomstig van Geografie.